diumenge, 14 d’abril del 2013

ENTRE LO DIVÍ I LO HUMÀ (Territori Arxiduc IV)

De l'Ermita de la Trinitat al Mirador des Garriguer
Territori Arxiduc IV
(Valldemossa)
Mirador des Garriguer (833m. Talaia Vella, Valldemossa)
Distància:       5,2km (fins al refugi de la Talaia Vella)
Desnivell:       400m
Durada:           2h
Introducció:
Aquesta és una volta especial per un territori de gran bellesa que transmet sensacions molt diverses i, fins i tot, oposades. Sensacions que procedeixen de la mateixa contemplació, divina i humana, d’una contrada que en el segle XIII convida a la constitució de la vida religiosa i eremítica, de la mà del Beat Ramon Llull(1232-1315). Però que sis segles després, atrau la mirada d’un ser més terrenal, l’Arxiduc Lluis Salvador d’Àustria (1847-1915), qui crearà en aquell mateix indret el seu regne de Miramar. Som, idò, a punt d’iniciar una volta "entre lo diví i lo humà" del vessant nord de la Talaia Vella, des de l’Ermita de la Trinitat fins al mirador des Garriguer (833m).
A continuació, teniu a la vostra disposició el so del programa FITA A FITA/A VIVIR QUE SON DOS DÍAS de la Cadena SER on férem el recorregut en companyia de l'historiador i promotor cultural, Tomàs Vibot.
Itinerari:
Ermita de la Trinitat-Bassa dels Porcs-Ermita de Sant Pere i Sant Pau(Ermites Velles)-Mirador des Pla de s'Ullastre-Mirador dels Tudons-Cova del Beat Ramon Llull-Mirador de Son Gallard-Pedrís del coll de Son Gallard-Mirador del Garriguer-Refugi Arxiduc.
Iniciam el nostre itinerari a l’Ermita de la Trinitat de Valldemossa, fundada a mitjan segle XVII pel Venerable Joan Mir de la Concepció. Hi arribarem seguint la carretera Valldemossa-Deià (Ma-10 km 70), a l’altura del Restaurant de Can Costa. D’allà surt un camí asfalt que en pocs minuts ens conduirà fins a l’ermita.
Ermita de la Trinitat
Des de la mateixa explanada on deixam el vehicle, continuarem a peu en direcció nord-est. Passarem un tancat de filferro i pel camí que puja més a la dreta -Camí des Bosc- arribarem en un no-res a un pedrís construït per l'Arxiduc per asseure-hi i per dinar. Cal fer-hi una atura per guaitar al Bufador dels Ermitans. Es tracta d'una encletxa per on hi acostuma a sortir un corrent d’aire, habitualment tebi.
Continuam la nostra marxa per aquest mateix camí, que passa per damunt del Bufador. És un camí bo, de ferradura, que s’endinsa pel bosc, bàsicament alzinar, i que ens mostra el paisatge i les activitats típiques de muntanya. Nombrosos camins i caminois el travessen, tots ells construïts per afavorir l’extracció de llenya, carbó i calç.
En 15 minuts arribarem a les Ermites Velles. Abans, però, passarem per devora la Cova Busquera, a la dreta del camí- i la Bassa dels Porcs. Aquesta és una bassa artificial feta a partir d’un forat al terra, folrat de pedra i argamassa de calç per evitar les filtracions i que, pel seu topònim, servia per abeurar els porcs que pasturaven per aquella contrada. Immediatament després, el camí passa per damunt un rotlle de sitja i tot d’una ens situam a l’Ermita de Sant Pere i Sant Pau, coneguda popularment com a “Ermites Velles”, perquè de fet hi trobam dues construccions diferenciades tipològica i cronològicament. La part més antiga està integrada per les runes de la capella, un aljub, corredors, cel·les i parets d’horts.
Ermita de Sant Pere i Sant Pau (recinte Ermites Velles)
A cinc minuts escassos de l’ermita i seguint el mateix camí en direcció nord-est, trobarem el Mirador des Pla de s'Ullastre o dels Ermitans. Es tracta d’un pedrís condicionat en temps de l'Arxiduc i des del qual no es veu cap casa, només bosc i la mar.
A partir d’aquí el camí inicia un curt i ràpid descens que en un parell de minuts ens situarà a una cruïlla, on enllaçam amb el camí de sa Muntanya, que prové de Ca Madò Pilla i s’enfila fins al coll de s’Estret de Son Gallard. Aquí, girarem a l’esquerra, per visitar el Mirador dels Tudons, on hi arribarem amb un no-res. De finals del segle XIX, aquest mirador és un dels més elegants de tots els que va aixecar l’Arxiduc. Es troba molt a prop de Ca Madò Pilla, i des d’allà es veuen les cases de Miramar, sa Foradada i Son Marroig.
Mirador des Tudons
Conclosa aquesta la visita al primer mirador, tornam enrere uns metres pel mateix camí d’anada fins la cruïlla. Ara, per seguir direcció nord-est pel camí de Muntanya. A pocs minuts trobarem un sender a la dreta ben fitat que ens guiarà en pocs minuts fins a la Cova del Beat Ramon Llull, una balma de reduïdes dimensions on l’escriptor, filòsof, místic, teòleg, professor i missioner mallorquí del segle XIII hi passava llargues temporades mentre preparava la seva tasca a l’escola-monestir de Miramar.
Exterior de la Cova del Beat Ramon Llull
Interior de la Cova del Beat Ramon Llull
Reprenem el nostre camí inicial, sempre en direcció nord-est i paral·lels als penya-segats de la Talaia Vella, per visitar el segon mirador arxiducal d’aquest itinerari. D’aquesta manera, el camí inicia una nova pujada mentre gira progressivament cap a la dreta per endinsar-se dins el comellar de Son Gallard. Just als peus del mirador, el camí descriu un caragol per salvar el curt però fort desnivell. Es desconeix la data exacta de construcció del mirador, tot i que ha de ser posterior a 1896, moment en el qual l’Arxiduc compra la possessió de Son Gallard. Des d’aquí s’obté una bella panoràmica, des de sa Foradada fins als penyals del Caragolí.
Mirador de Son Gallard
Continuam pel camí de Muntanya. Sortint del mirador en direcció sud-est, el sender inici un suau descens per desembocar en el camí de puja de les cases de Son Gallard. Nosaltres seguirem pujant i a pocs minuts ens situam a l’Estret de Son Gallard. A partir d’aquí un camí de carro ben ample ens acompanyarà fins al coll, on hi arribaren en mitja hora. El camí és còmode, estones costerut i amb nombrosos ramals que ens indiquen la intensa activitat que hi havia en aquell bosc, espacialment amb l’activitat carbonera.
Una vegada arribam al coll de s’Estret de Son Gallard i abans de seguir pel camí de la dreta que s’enfila al refugi de l’Arxiduc a la Talaia Vella, farem un descans en el pedrís que trobam a la nostra esquerra.
Pedrís del coll de s'Estret de Son Gallard
El pedrís del coll de s’Estret de Son Gallard és un més del centenar llarg d’elements catalogats i que conformen el meravellós paisatge que l’Arxiduc Lluís Salvador d’Àustria va anar dissenyant entre 1872 i 1913. Som dins la possessió de Son Moragues, que l’Arxiduc adquirí el 1883. Algunes fonts assenyalen que el pedrís podria haver estat construït pels voltants de 1895.

Seguim el nostre camí cap al mirador des Garriguer. Per això, prendrem el camí que direcció oest s’enfila amunt de la Talaia Vella. Però atenció, a pocs minuts de l’inici de la nostra marxa i en un revolt molt ample trobarem a la dreta un camí, indicat amb una fita, que ens conduirà fins al mirador.
Camí d'accés al mirador des Garriguer (Talaia Vella, Valldemossa)
Mirador des Garriguer, a la dreta, i sa Foradada
El mirador des Garriguer és el més alt de Miramar, l’antiga gran possessió de l’Arxiduc, i es troba situat sobre el vessant nord dels penyals de la Talaia Vella, als peus de la caseta-refugi. Des d’allà es domina Miramar i el coster que s’estén fins a Son Marroig i sa Foradada.
Refugi de l'Arxiduc a la Talaia Vella (1907)
A pocs metres tenim la caseta que l’Arxiduc manà construir el 1907 a la Talaia Vella (866m), dins de la possessió de Son Moragues, perquè “el viajero pueda descansar i reponer fuerzas, hallando agua, carbón y techo”. És el refugi de muntanya més antic d’Espanya. Aquest és el final del nostre recorregut. Per baixar podem seguir el mateix camí de pujada o continuar fins a Valldemossa passant pel mirador de Can Costa i el Pla des Pouet (hi trobeu descripció de la ruta a Territori Arxiduc 2). JCP