dilluns, 10 de desembre del 2012

Desnivell:       400m.
Durada:           3h.

Introducció:
Completam aquesta trilogia pel Territori Arxiduc (Son Moragues) amb el cim del Caragolí i el camí de s’Arxiduc que hi duu des del Pla des Puet. Una volta espectacular, sobretot en els trams més elevats de l’itinerari, quan el camí voreja els penya-segats sobre les possessions de Son Gallard i Son Rul·lan. A més, visitarem un lloc amb història, passada i present, la cova de l’ermità Guillem.
Itinerari:
Iniciarem la marxa des de l’Avinguda de Palma pel carrer Venerable Sor Aina, en direcció cap al camp de futbol de Valldemossa i el cementiri municipal. En arribar al camp de futbol, girarem a la dreta pel carrer del pintor Joan Fuster i tot seguit a l’esquerra pel carrer de ses Olives fins al final. Allà, a l’esquerra d’un portell, hi trobarem l’inici del camí de pujada al Pla del Pouet.
El camí voreja el curs del torrent que prové de la font de s’Abeurada i que, després de travessar per un botador la partió de Son Gual i Son Moragues, s’enfila direcció Nord cap al Pla del Pouet, per dins d’un alzinar frondós i sota la mirada atenta dels penyals de na Torta –a l’esquerra- i del camí de les Basses -a la dreta-.
Ràpidament superam els 200 metres de desnivell que es separen del nostre punt de partida. Ja som al Pla del Pouet, una ampla replanada, presidida per una font amb abeurador, on hi trobarem de tot: construccions abandonades, rotllos de carborner, colls de caçador a balquena i una extensa xarxa de camins i caminois que la solquen per tota la seva esquena.
Travessat el portell que dona accés al pla des Pouet, seguirem recte (N) fins arribar al pou que dona nom a aquest lloc. En arribar-hi, girarem cap a la dreta i seguirem un camí que en vint minuts ens menarà fins al coll de Son Gallard. Tornam a girar cap a la dreta, per seguir el camí que s’enfila a cercar la carena del Caragolí. Però, poc després d’haver iniciat la marxa trobarem a la dreta un caminoi que hem de prendre si volem anar a visitar la cova de l’ermità Guillem. Hi arribarem en cinc minuts, després d’haver travessat una paret seca i el tancat que dona accés a la cova. Un refugi natural que encara es fa servir com a lloc de contemplació espiritual i meditació. Per això recomanam molt de respecte.
Seguirem la marxa pel mateix camí que hem pres de vinguda, sortint de la cova a la dreta. No té pèrdua, és un camí de traçat molt clar i molt transitat d’excursionistes durant tota la setmana. A mesura que guanyam altura, la visió es fa més gran i també el camí guanya en espectacularitat.
Paga la pena recrear-s’hi, sense presses fins al cim del Caragolí. Tot i que és molt recomanable tenir cura en aquest tram del camí, perquè el penya-segat és ben a prop. Espectaculars vistes de la Talaia Vella i de la Foradada ens acompanyaran fins arribar al cim, al qual hi accedirem per un camí empredat que neix del mateix camí que seguim des del coll de Son Gallard.
Una begada assolit el cim del Puig Caragolí, cal fer una aturada llarga per gaudir del paisatge únic de la Serra de Tramuntana i deixar-nos enamorar per l'extensa visió que se'ns ofereix, des del Galatzó a Ponent fins al Puig Major al Nord.
Seguirem el camí de s’Arxiduc fins arribar al pla dets Aritges. Deixarem un camí a l’esquerra que ens duria de tornada a Valldemossa pels Cairats i giram a la dreta per seguir pel camí de Ses Fontanelles en direcció al pla des Pouet. Passarem per l'aljub de Ses Fontanelles, pels dos miradors de Ses Basses i, finalment, pel Pas d’en Miquel, on un marge ajuda a salvar el desnivell d'aquesta encletxa oberta a la roca per poder donar amplada al camí i permetre l'accés dels carros a la zona baixa de Ses Fontanelles.

En arribar al pla des Pouet, voltam a l’esquerra per baixar a Valldemossa. Ràpidament, que les coques de patata ens esperen per fer una bona berenada!!!