dimarts, 26 de febrer del 2013

Desnivell:       600m.
Durada:           4,5h.
Introducció:
La Mola de Planícia és, junt amb el Galatzó i s'Esclop les tres grans muntanyes del sector de Ponent de la Serra de Tramuntana, a Mallorca. I si el Galatzó, per altura, és "el senyor de Ponent"; ella és, per la seva perspectiva i domini sobre la resta, "sa madona de Ponent". Planícia és una possessió emblemàtica del municipi de Banyalbufar, de grans marjades, olivars immensos i alzinars espessos, i una catifa de topònims que expliquen la relació de l'home amb la seva geografía. L'historiador Tomàs @lofaidit Vibot ens acompanya en aquesta ruta per una muntanya gran i bella, tan màgica com terrenal, tan a prop del Cel com de la Terra, per explicar-nos el què, qui i com de Planícia. Tot seguit, podeu escoltar l'emissió de Fita a Fita a "A vivir que son dos días Baleares" de la Cadena SER.
Itinerari:
Partim de la fàbrica de guix de Son Sanutges en direcció a Esporles pel Camí des Correu. Devers mitja hora després d’haver iniciat la marxa, trobam a la dreta un camí de carro perfectament senyalitzat, és el camí del comellar de Ses Rotasses, dins la possessió de Son Valentí (Banyalbufar). Deixam el Camí des Correu i prosseguim la marxa per aquesta nova via que ens durà a través d’unes antigues rotes i un alzinar espès amb nombroses i importants senyes d’un passat agrícola i ramader molt actiu.
Després d’assolir un fals collet, el camí gira a l’esquerra i esdevé un tirany que en pocs minuts ens durà fins a una paret que hem de travessar. És la partió entre Son Valentí i Sa Granja d’Esporles. Seguirem el tirany perfectament fitat i amb marques de pintura que ràpidament ens situarà sobre el Coll des Bous. Seguirem les fites i les marques de pintura que ens fan girar a la dreta, direcció Oest, i deixarem a l’esquerra el tirany que després de passar per damunt el Moletó de Sa Granja ens duria de retorn al Camí des Correu, més a prop d’Esporles.
A partir d’ara, ja som damunt l’esquena de la Mola de Planícia, dins la possessió de Sa Granja d’Esporles. Travessarem un replà i deixarem a la dreta un porxo (Porxo d’en Camotes), seguirem el tirany que sempre de pujada té una clara tendència cap a l’esquerra. Tot plegat per evitar els penya-segats i la part més rocallosa de la muntanya de Planícia.  El tirany és bo de seguir perquè està ben senyalitzat, tot i això convé no despistar-se i orientar-se bé amb la vista i, si cal, amb la brúixola i el mapa (Tramuntana Sud d’Alpina).
El tirany ens conduirà una altra paret, que travessarem. En aquest cas, es tracta de la partió entre Sa Granja d’Esporles i Son Vich de Superna (Puigpunyent). I d’aquí a una altra que ens introduirà ja dins la possessió de Planícia (Banyalbufar). En aquest moment, el camí ja enfila un comellar estretó als peus del cim de la mola, on hi arribarem en vint minuts. Abans però, el senderó que seguíem ens deixarà damunt del Camí des Carro, que provinent de S’Arboçar arriba fins als peus del cim de la Mola de Planícia (941m). Seguirem aquest camí cap a la dreta fins arribar a un collet. A l’esquerra el cim i a la dreta l’antiga caseta del guarda forestal.
De retorn al collet des del cim, girarem a la dreta i seguirem el camí del qual hem fet un bocí a l'anada per seguir-lo de baixada. Som al Camí des Carro, que ens conduirà fins al camí de s'Arboçar pels Aljubets. No té pèrdua, només hem de prendre totes les desviacions a la nostra dreta.
En arribar al camí, seguirem girarem a la dreta per anar baixant progressivament al camí de S’Arboçar a través del lloc conegut com els Aljubets i després de passar uns cingles que guaiten damunt la possessió de Planícia. En arribar abaix, giram a la dreta i seguim el camí de s’Arboçar fins arribar a la guixeria on hem deixat el cotxe.